2016. júl 17.

Ha én vegán volnék

írta: Gumi Cuki
Ha én vegán volnék

…vagy cukorbeteg, glutén érzékeny, esetleg rátérnék a paleo diétára…

Mostanában sokat gondolkodtam azon, hogyha úgy hozná az élet, hogy egészségügyi okokból vagy saját döntésből le kéne mondanom a jelenleg nem éppen visszafogott táplálkozási életmódomról, hogyan élném túl a rám váró (remélhetőleg még hosszú) éveket. Mennyire lenne más az életem, mennyire változtatna meg engem?

Ez a változás az identitásomat máris alapjaiban ringatná meg, hiszen kapásból már a nevemet is le kellene cserélni. Pár év múlva már csak páran emlékeznének haloványan arra, miért is hívtak így. Méltatlanná válnék a további viselésére. Vajon milyen becenevet kapnék ezután? Köles Golyó? Vagy Cukormentes Rágógumi? Mit raknék be a táskába péntek este a reptérre készülve? Mit kínálgatnék a csapattársaimnak, a többi függő ernyősnek, a tandemutasoknak vagy az ugrás előtt álló izgatott tanulóknak?

Elgondolkodtam azon, hogyha saját döntésemből egy olyan szigorú utat választanék, mint a vegán vagy paleo étrend, vajon beletörődnék-e abba, hogy többé már nem hízeleghetek elkényeztetett ízlelőbimbóimnak műanyagszerű édes macikkal? Fegyelmezetten lemondanék ezekről az ízekről és törölném a gondolatát is az emlékezetemből, vagy inkább felkutatnék minden lehetséges kiskaput, alternatívát, hogy a lehető legkevésbé boruljon fel az életem? Ez nyilvánvalóan nem lenne túl egyszerű, hiszen mint tudjuk, Magyarország elég gyerek cipőben jár az efféle helyettesítőkkel.

Tavaly év elején egy egész hétig abban a hitben éltem, hogy cukorbeteg lettem. Legnagyobb elkeseredésem tetőfokán leemeltem a polcról egy diabetikus müzlit egy félmosollyal az arcomon, hogy azt legalább szeretem, és talán mégsem lesz vége a világnak. Majd belekóstoltam, és olyan szinten sokkot kaptam az undorító ragacsos hungarocelldarabkák ízétől, hogy inkább összeszedtem magam, és úgy döntöttem, hogy nincs az az isten, hogy én ilyeneket egyek. Így végül inkább mégsem lettem cukorbeteg.

dsc_0971.JPG

Pár héttel ezelőtt viszont nagy meglepetésemre megjelentek a Müller polcán a fehér csomagolásba bújtatott Beauty Sweeties vegán gumicukrok. Igen, azonnal feltűnt, mivel miattuk a Trolli Cápák átkerültek 2 sorral lejjebb. A fehér meg eléggé ki is tűnt, már messziről sejtettem, hogy ez valami egészséges cucc lesz, ahogy azt az új-zélandi gumicukroknál láthattuk. Kicsit félve bár, de leemeltem, hiszen volt már nem túl jó tapasztalatom a német Maya vegán gumicukorral, amiről korábban szintén írtam értékelést.

dsc_0973.JPG

Nem aprózták el, hogy biztosan legyen kellően széles fogyasztó körük mindjárt zsírszegényre, glutén- és laktóz mentesre is készítették a terméket. Illetve látható a terméken a kizárólag természetes összetevők embléma is.

dsc_1002.JPG

Rendkívül kellemes környezetben és jó társaságban történt tesztelést követően megállapítottam, hogy annak ellenére, hogy egészséges, és egyáltalán nem emlékeztet műanyagszékre, azért egészen jó termékkel állunk szemben. Ezen tulajdonságoknak hiányában kissé nehézkesen sorolhatóak igazán a gumicukor kategóriába. Állagukban omlósak és olvadósak. A koronás alakú gumicukrok inkább a szintén közkedvelt Maoamhoz állnak közelebb, illetve a macskák sárga színű darabjai meglepő módon a már szinte retrónak számító zselés szaloncukor ízét idézik elő bennem. Kicsit féltem attól, hogy az általam már kipróbált agar-agar zselésítő mellékízét fogom kiérezni, de ez szerencsére egyáltalán nem merült fel. Rossz hír, hogy ezek a termékek kétszer annyiba kerülnek, mint egészségtelen társaik, viszont legalább 10szer tovább tart, mert olyan mértékben intenzív ízviláguk van, hogy 1-1 darabnál nem igazán érzi az ember, hogy többet fogyasszon egyszerre. Nem úgy, mint Haribo maci, amit addig eszel, amíg előtted van.

dsc_1006.JPG

 

Összességében reményteljes a kísérlet, úgy tűnik mostmár léteznek olyan gyártók, akik tényleg odafigyelnek arra, hogy jó ízű termékeket hozzanak létre a fogyasztók eme kisebb szegmensének is. Maradhatunk tehát az ízek élvezői továbbra is, bárhogy hozza az élet, és még csak nem is kell elmenni Új-Zélandig, csak a legközelebb található Müllerig.

A termék viszont cukrot tartalmaz, ami nem jó hír a cukorbetegeknek, de számukra ott van a Sugarshopban kapható cukormentes Haribo szívecske, amitől nem voltam bár elájulva, de egyelőre eddig ez a legjobb alternatíva, amit találtam. Természetesen közzéteszem, ha találtam jobb terméket a piacon.

 

Szólj hozzá